Elérhetőségeink:

Ha kérdése van vagy csak ajánlani szeretne egy üzletet, keressen az alábbi elérhetőségeken:

InterPage Kft. 2112 Veresegyház, Kodály Zoltán utca 27/B
Tel.: +36 20 8033 001
Fax: +1 319-6880
Adószám: 14321436-3-13

Írjon nekünk!

Toggle Upper
Válogatás Budapest legjobb üzleteiből   

Kiadványunkat keresse partnereinknél!
Ön itt jár: Főoldal Exkluzív riportok

Építész, belsőépítész, lakberendező és társaik

Elek Mártonnal, a Geppetto Belsőépítész Stúdió alapítójával beszélgettünk

(Design Guide) - Manapság specializálódnak az otthonteremtéssel kapcsolatos tevékenységek, a határokat nem mindig könnyű meghúzni. Szeretnénk ebben segíteni az olvasóinknak. Kezdjük az építésszel.

(Elek Márton) - Ha egyszerűen szeretnénk fogalmazni, akkor az építész emberi tartózkodásra alkalmas épületeket, házakat tervez. Ám ez azért jóval összetettebb dolog. Mielőtt nekiállna házat tervezni, utánajár a lehetőségeknek: feltérképezi a helyi adottságokat, a hatósági előírásokat, a tervezési terület adottságait, esetleg bevon egy geodétát, geológust. Ezzel párhuzamosan felméri a megrendelő igényeit, esztétikai, funkcionális és kényelmi szempontból is. Azaz megismeri, hogyan szeretne élni, milyen teret képzel maga köré és hogyan használná azt. Ezután az építész elkezd gondolkodni, skiccelni, tervezni, rajzolni, egyeztetni a megrendelővel majd a szakági tervezőkkel. Konzultálnia kell statikussal, épületgépésszel, elektromos tervezővel szükség esetén más egyéb speciális tervezőkkel is. A tervezési munka során az építész fogja össze a szakági tervezőket, egyesíti tudásukat, hisz végső soron az ő munkáját segítek mindannyian. Így együtt gondolkodva, tervezve épül fel a ház – egyelőre papíron – az alapoktól a tetőfedésig.

- Akkor ezek szerint itt ér véget az ő tevékenysége..

- Sok esetben a belső tér tervezését is magára kell vállalnia, ám ez nem mindig szerencsés. A fenti feladatok már önmagukban is hatalmas átfogó tudást és jó kommunikációs képességet igényelnek, ezért a legtöbb esetben érdemes egy a belső térre szakosodott tervezőnek átadni a belső tér kialakítását.

- Ki ez az illető?

- Ez a valaki pedig nem más, mint a belsőépítész. A belsőépítész alakítja a belső tereket. Falakat mozgathat, tereket helyez át, funkciókat cserél fel, majd megtölt tartalommal, színnel, anyagokkal, dekorációval, fénnyel. Egyszerűsítve minden olyan elemmel, amitől egy ház otthonná válik. Nem csak otthont teremt, ugyanezt teszi egy kávézó, múzeum, üzlet vagy szálloda esetében is, a különbség a megrendelői igény, funkció, célcsoport, lépték, és természetesen a felhasznált anyagok között van.

- Ez is eléggé komplex feladatnak tűnik.

- Igen. Ez a munka szerteágazó ismeretet követel, hisz szükséges építészeti alapismeret, bútortervezéshez némi faipari ismeret, naprakész rálátás a hazai is nemzetközi design trendekre, termékekre. Azt is kell tudni, hogy ezeket a termékeket, honnan és mennyiért lehet beszerezni, a szaniterektől a lámpákon, tapétákon át a kanapékig. Tudni kell alkalmazni a szakági tervezők tudását, hisz adott esetben a belsőépítész fogja össze az ő munkájukat is, hasonlóan az építészhez. (Gépész, statikus, elektromos tervező, grafikus, webszerkesztő, stb.)
Ezen felül már csak biztos stílusérzék, különböző stílusirányokban való jártasság, csipetnyi pszichológia és remek kommunikációs készség kell,ahhoz hogy valaki jó belsőépítész legyen. Ennek ellenére sokan még ma is azt gondolják, hogy a belsőépítész „csak” berendezi a lakást, ezért gyakran összekeverik a lakberendezővel.

A lakberendező egyszerűen fogalmazva berendezi a lakást. Valójában azért ez is összetettebb dolog. A lakberendező a már meglévő tereket tölti meg színnel, élettel, kész bútorokkal (adott esetben kellő szakértelemmel kisebb bútorokat is tervez), dekorációs elemekkel. Ehhez persze neki is megfelelő térlátásra, forma és stílusérzékre, termék ismeretekre van szüksége. Napi szinten frissen tartva tudását, anyag ismeretét, ami ugye a mai világban már nem kis feladat, hisz a design terméket gyártó cégek nap mint nap dobnak piacra újdonságokat. Ezen felül emberismertre és kommunikációs képességre is nagy szüksége van,hiszen fel kell deríteni hogy az adott megrendelőhöz, térhez mi illik. Hasonló munkát végez az enteriör stílist/ enteriör designer is mint a lakberendező. Az ő feladata adott terek, adott stílus mentén való „felöltöztetése”. Legyen az egy reklámfilm, divatfotózás háttere, lakás, üzlethelyiség, kávézó stb. Vizuális koncepció alapján felöltöztet, a divatvilágból ismert stylisthoz hasonlóan alkalomhoz, funkcióhoz illően, stílusosan.
Az ő tudástárából sem hiányozhat a stílusérzék, anyag és formaismeret, forgalmazók ismerete, aktuális nemzetközi trendek ismerete, és naprakész kell legyen a technikai – technológiai újdonságokban is.

Összességében elmondható tucatnyi helyzet adódhat, amikor belsőépítészre van szükségünk:

  • - komplex terek átlátásához
  • - nagyobb beruházások költségeinek kordában tartására
  • - ha nincsen idő a teljes ingatlanfejlesztés átfogásához
  • - ha bizonytalan vagy a sok stílus között
  • - ha minden vagy semmi se tetszik
  • - a szabályok és műszaki előírások közti kiigazodáshoz
  • - ha összhangot szeretnél a lakás egészében
  • - ha személyes igényedet és elképzelésedet szakemberrel szeretné megbeszélni, tanácsot, véleményt kérni
  • - ha szükséged van tapasztalatra, szaktudásra
  • - lakásvásárláskor a belsőépítész segíthet már sok apró probléma és átalakítási lehetőség feltárásában is
  • - ha igény van különleges ötletekre

Design és trend a konyhában

Kosztolník Csabával a BONO DESIGN Kft. ügyvezetőjével, bútortervezőjével beszélgettünk.

(Design Guide) - Mi jellemzi a legnépszerűbb konyhabútorokat 2013-ban?

(Kosztolník Csaba) - Nálunk leginkább a letisztult, szép vonalú, nemes anyaghasználatú konyhák a favoritok: a magas fényű festett (fehér, beige, cappuccino) bútorok mellett a fafurnéros (amerikai dió, makassar) kivitelek is népszerűek. A konyhapultok és a felettük lévő hátfalak mind gyakrabban kapnak homogén hatású elegáns üveg, dekoros, gránit, vagy corian borítást.

- Ön, mint e témában „bennfentes” mit vár 2014 konyhatrendje kapcsán?

- Tovább erősödik a különleges megoldások és egyedi kivitelek iránti igény, ezért a gyártóknak lépést kell tartaniuk ezekkel az elvárásokkal. A belső vasalatok már mostani konyháinkban is a legmagasabb minőséget képviselik, ezért az ajtók különleges elrendezésére, rejtett vagy különleges fogókra és extra anyaghasználatú konyhafrontokra számítok.

- A konyha világában a konyhatechnikai készülékek jelentik a leginkább változó szegmenset?

- Valóban itt érhetőek tetten leginkább a változások és fejlesztések. A régebben még kuriózumnak számító indukciós kerámialapok ma rengeteg háziasszony mindennapjait teszik könnyebbé. A beépíthető mosogatógépek világában hódítanak a rejtett vezérlésű készülékek, ahol pl. a csúcskészülékeknél a visszamaradó időt egy mini projektor kivetíti a padlóra, így a használó pontosan láthatja, hogy mikor végez majd a mosogatással.

- Átrendezi-e, illetve hat-e az egészséges táplálkozás iránti igény a tervezőkre, fejlesztőkre?

- Természetesen a konyhagépek tervezői kiemelt figyelmet fordítanak az egészséges ételek készítéséhez szükséges készülékek fejlesztésére. Az indukciós Wok és a Teppan Yaki (japán grill) is egyre több konyhában helyet kap. A témában „régi motoros” gőzpárolók továbbfejlesztett változata a kombi gőz-sütő, mely párolásra, sütésre és kombinált használatra egyaránt alkalmas, így tovább színesítheti az elkészíthető ételek repertoárját.

- Mely szempontok alapján választ egy „klasszikus” magyar vásárló? Itt is ár érzékeny magyar?

- Azt gondolom, hogy vásárlóinkat leginkább a határozott elképzelés és az igényesség jellemzi. Fontos, hogy a konyhára szánt összegből a lehető legmagasabb felszereltségű, csillapított fiókokkal és ajtókkal, jól használható felső- és sarokelemekkel felszerelt konyhát adhassunk.Én nem az ár érzékenységet, hanem a kiváló ár/érték arányra való törekvést és a tudatosságot emelném ki.

- Van-e idei sláger bútorban, kiegészítőkben, technikában?

- Leginkább a LED világítás egyre gyakoribb használata figyelhető meg: a lábazatoktól kezdve a munkalapok élvilágításán át a felső elemekbe rejtett LED profilokig. A másik slágert az egyre halkabbá váló, zajcsökkentett kivitelű fali és sziget páraelszívók alkalmazása jelenti. Harmadikként pedig a kiváló multifunkciós gőz-sütők elterjedése figyelhető meg.

- Van-e tényleges alternatíva az amerikai konyhával szemben?

- Konyháink 70-80%-a amerikai típusú elrendezésben készülnek, mely lehetőséget ad arra, hogy a háziasszony minden szükséges eszközt könnyedén elhelyezhessen és használhasson, ugyanakkor kapcsolatban maradhasson a nappaliban lévőkkel is. A zárt, külön helyiségben lévő konyhák leginkább a felújítások kapcsán kapnak szerepet, ahol már a meglévő alaprajz determinálja az elrendezést.

- Önnek milyen konyhája van és miért esett arra a választása?

- Konyhánkat a lakás alaprajza és a család életvitele okán az amerikai elrendezés szerint alakítottuk ki. Minden könnyen hozzáférhető, szinte karnyújtásnyira van. Rengeteg fiók nyeli el az edényeket, a megemelt sütő és mikró remekül elérhető, a nagyméretű pulton könnyű az előkészítés. Az indukciós főzőlap a félsziget-részben kapott helyet, felette nagy teljesítményű sziget elszívó dolgozik. Fontos szempont volt, hogy a konyhai tevékenységek ne elválasszák, hanem összekössék a családot.

Ízelítő a Bono Design-tól:

Ön hogyan szereti a langyos vizet, melegen vagy hidegen?

Mit hozott számunkra formavilágban az okostelefon és a táblagép?

A hétköznapokban talán nem egyértelmű a tény, hogy a világot ma lendületben a mindentudó telefonok és táblagépek elterjedése tartja. Nélkülük millióan lennének munka nélkül. Ezek a jövevények drasztikusan alakították át életünket, napirendet formálnak és módosítanak egy pillanat alatt, az emberek egymáshoz való viszonyát gyökeresen rendezik át. Mindenki elvileg azonnal utolérhető, a nap 24 órájában boldogítható.

(Design Guide) - E témák egyenként is megérnek egy misét, azonban honlapunk jellegéből fakadóan a látványvilágukra szorítkozva kérdeztük meg Sándor Gy. Zsolt PR-munkást.

(Sándor Gy. Zsolt)– Otthon, a munkahelyen, de már az utcán is közhelyesen vág a szemünkbe a kép: füléhez egy lapostéglányi tárgyat szorító ember járkálva hangosan beszél magában. Ezt látva húsz éve még azt gondolhattuk volna, hogy kimenőnap van a Hárs-hegyen. Ma egyfajta természetességgel, szép magyar szóval azt mondjuk, hogy az illető mobiltelefonozik. Ezek a telefonok nem szépek, nem is feltétlenül csúnyák, csak roppant funkcionálisak. Az ipari formatervezés elérte a csúcsát, megfosztotta a készülékformát minden sallangtól. Egyentelefonokat lehet kapni. A kérdésre válaszolva ezért szerintem az okostelefon és a táblagép nem behozott, hanem inkább elvitt a világunkból valamit.


- Miért éli meg ezt a formaváltást veszteségként?

– A látvány már fél siker. Ezeréves recept, a világon a hölgyek (és urak) nagyon jól tudják ezt és erre épül a hódítás. A meggyőzés egyik eszköze és jóérzésünk egyik záloga. A latin frappánsan fejezi ki egy mondatban: A változatosság gyönyörködtet. Az okostelefonok és tabletek erről szándékosan mondanak le, szinte egyformák. Kis méretingadozás mellett a gyári hátlap vagy fehér, vagy fekete. A változatosság annyiban jut érvényre, hogy van fémszínű mutáns is. Mindez azért veszteség, mert sematizmus uralkodik el, ami könnyen hozza magával az igénytelenséget.


Hogyan indulhatott el egy ilyen folyamat?

– A mobiltelefont a fél világ áldásként éli meg, a másik fele meg pont nem így. „Kezdetben vala” a Nokia, amelyik etalonná nőtte ki magát, ahogyan a Rolls Royce márka a gépkocsik között. A hangsúlyosan technikaközpontú sikerfilm, a Mátrix első részében – nota bene anno 1999 – jól kifényképezett Nokia akkori szétcsúszós csúcstelefon (a 7110 vagy 8110 azonosítószámú, kívülről egyforma modell) végzi a meseszövés fordulataként utcai szemétgyűjtőben és a kamera szokatlanul sokáig elidőz rajta. Az akkori legjobbat hirdette!
Majd a kommunikáció egy másik szeletét uraló cég még egyszer beleharapott a tudás almájába és hordozható zenejátszóját összeházasította egy telefon képességeivel. Itt érhető tetten a folyamat indulása, amikor az Apple birodalom géniusz irányszabója meghatározta Amerika jámbor és tehetős népének, hogy innentől nemcsak a zenét hallgatja, hanem telefonálhat is vele. A jelenség tipikusan USA-béli, és hogy mindenki lássa már messziről, hogy mid van kézben, formabontó módon fehér lett a hátfal. „És lőn” téglalap alakú, sarkán kerekítéssel, hogy ne vágja ki a zseb bélését, érintőképernyője alján egy nyomógombbal. A cég hatalmában állt, hogy ilyen primitív jellemzőkkel mindezt le tudta védetni az illetékes hivatalokban. Ennek aztán lettek később súlyos következményei.

Miért gond az, hogy a telefonokat ezen az úton indították el?

– Az MP3-lejátszók gyöngye volt az iPod. Ezt utánozta megjelenésében a klónipar, ha sikeres akart lenni. Nem azért, mert csúnyán szögletes volt és rajta a négyszög kijelző alatt egy oda nem illő kör alakú kezelőszerv éktelenkedett, hanem mert abból a fazonból tudtak sokat eladni, ami hasonlított az eredeti iPodra. Külseje nem szép volt, hanem markáns. Mintha csak indigóval dolgozna a világ, később az Apple telefonformáját vette át minden gyártó, aki csak adott valamit magára. Amúgy ebből fakad a ma is dúló jogsértési perek zöme, amiket az Apple időnként megnyer, időnként elveszít. A lényeg változatlan, a modell „egykaptafás” lett. Amitől a Nokia nagy név lett, az a változatosság a formák, színek és a méretek terén, a megbízhatóságuk, valamint az, hogy minden fogyasztó réteget megtaláltak. Ez azonban mind megszűnt – majdnem maga a Nokia is, – és manapság egy a döntés: vagy van téglatelefonod, vagy nincs. Vizsgálódásunk szempontjából nézve maga a márkanév másodlagos lett.

Mit lehet e jelenség ellen tenni?

– A vásárló, ha nem akar típusos fogyasztó lenni, megveheti bizonyos gyártók egyedi, vagy korlátozott mennyiségben piacra dobott drága modelljeit, mint amilyen például a Vertu vagy Armani választék, vagy rálép egy ingoványos útra. A tokok világában vesz revansot az ipari formatervező diktátorok árasztotta egyhangúságon. Az ingoványos jelző kettős. Az egyik a pénznyelő jellege, a másik a sokszor vitatható stílus. Amikor téglatelefonját a karcolódástól kívánja valaki védeni és erre áldoz, az dicséretes, még ha esetleg sokba is kerül. Könnyen találunk ötjegyű számot is egy tok árcéduláján.
A kockázat a tok dizájnjában van, a magára maradt fogyasztó sokszor extrémitásba fordul a választásnál. A neonzöld, vastag szilikontok kirívóan demonstrál, ám lehet, hogy ennél látványban a telefon unalmas ipari harmóniája is jobb.
Mindenkit biztatok, hogy keresse és találja meg magának a legmegfelelőbb tokot. Ez egyben üzenet is, hogy kicsit más vagyok, mint az uniformizált telefonom. A Mikiegér-füles tokot sem tartom túlzásnak, ha valaki személyiségének az azzal azonos módon visszatükröző kiterjesztése. Rálelhetünk művészi igénnyel megtervezett védőtokokra is. Mindenképpen jót teszünk ezzel, hiszen védjük a drága és féltett jószágot a sérülésektől. A tokoknál van tere a mozgásnak, utazáshoz, üzleti használathoz más-más tokkal ajándékozhatjuk meg a telefont és magunkat. Kicsit komfortosabb lesz a közérzetünk, nem a nyáj által sodorva bóklászunk.

Mintha megfeledkeztünk volna a tabletekről, itt mi a helyzet a külsővel?

– A táblagépek semmiben nem különböznek a mobiltelefonoktól, külső jegyeik szintén egyformák, csak jóval méretesebbek. Itt is a személyre szabott látvány egyetlen alternatívát jelent, a tokokat. Itt szinte kötelező, mert a felületénél és súlyánál fogva a táblagép veszélyeztetettebb a telefonnál. A gyártók itt gálánsak, állványtámasztéknak is használható védőtokok is kaphatók, sőt egybeépített külső vezeték nélküli billentyűzet is választható a kézreállóság végett. Összességében ezek a kiegészítők hasznosak és szebb látványt nyújtanak.

Végére a csattanó, van-e okostelefonja és tokja?

– Igen van, de csak azért került használatba, mert a Nokia 6300 apró kiírásait már szabad szemmel nem tudtam elolvasni és fogalmam sem volt, ki hív... Van tabletem is, mert netezni okostelefonnal több mint keserves. Ezt belátva a gyártók eljutottak a táblagép megformálásához, mivel a tablet gyakorlatilag egy nagyméretű okostelefon, amivel éppen telefonálni nem lehet. Ez is arra példa, hogy alaphelyzetben a gyártók elképzeléseivel, diktátumaival szemben győzhet az egyéni igény és ez nem megy feltétlenül az esztétikum rovására. A telefonomat egy üvegszerű átlátszó, vastag szilikontok védi, nem vesz el semmit a formából, nem is tesz hozzá, ellenben már kétszer megmentette a véletlenül kézből kicsúszott telefonomat. Egyet meg kell adni, e formatervezők elérték az Antoine de Saint-Exupéry által felvázolt ideát: „A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzáadni, hanem amikor már nincs mit elvenni.” Ez a tökéletesség sokunknak céltalan és elidegenítő tud lenni, mert kigyomlálták belőle mindazt, ami emberi, a sokszínűséget, a változatosságot, a fantáziát. Ezért kell törekednünk a szemnek is szép technikai megoldások segítésére, elterjesztésére. Amúgy ez a munkám.

Tekintse meg képgalériánkat *:

* a képi illusztrációk forrása az internet, a felhasznált képek nem kereskedelmi/eladási célokat szolgálnak, nem haszonszerzés végett kerültek megjelenítésre.

„Sose hordj olyat, amit már hordhattál volna!”

Németh Anikóval beszélgettünk

(Design Guide) - Melyek voltak az első jelek, arról, hogy a divatszakma lesz a hivatása? ( a belsőépítészet mellett)?

(Németh Anikó) - Célkitűzésem, hogy tervező legyek, aki emberekkel, azok valós igényeivel, vágyaival, álmaival, a térrel, és formákkal foglalkozik végül az öltözék és jelmeztervezésben valósult meg. Ez egy olyan terület, ahol a tervtől a kivitelezésen át az egész folyamatot a kezemben tudom tartani, és megvalósíthatom a tárgyak személyességéről alkotott elképzeléseimet is.

- Melyek voltak a márkaépítés jelentősebb fázisai? Állomásai?

- A Manier szinte „véletlenül” lett ismert brand, az első lépés a kedvvel, szenvedéllyel végzett munka volt, aminek eredménye sok emberben visszhangra talált. Azóta is célkitűzésem, élményt okozó bemutatókat, ruhákat tervezni. Persze jelentősen hozzájárult a nemzetközi figyelem, például az, hogy 1992-ben a düsseldorfi IGEDO "Talent of the year"-ként mutatott be a nemzetközi divatszakmának, vagy hogy olyan jelentős rendező filmjében dolgozhattam, mint az angol Peter Greenaway, valamint lehetőségem nyílt 20 évvel ezelőtt egy klasszikus értelemben vett Haute Couture Szalont létrehoznom, amit azóta is működtetek, illetve néhány évvel ezelőtt megnyithattam első igazán jelentős saját üzletemet a Hajós utcában, az Operaház szomszédságában.

- Van-e példakép,vagy olyan személy, akinek munkásságát fokozott figyelemmel kíséri, és miért?

- Számos tervező gondolkodásmódja áll közel hozzám. Vivienne Westwood a lázadás és a tradíció összebékíthetőségét jelenti számomra, hasonló dolgok miatt fontos Jean Paul Gaultier, John Galliano, Alexander McQueen. Issey Miyake munkáiban pedig a nagyvonalúan egyszerű és tiszta konstrukciót csodálom, de Rick Oven formai megoldásai, Martin Margiela gondolkodásmódja is közel áll hozzám. Szerettem Király Tamás feltétlen elkötelezettségét a bemutatóiban megtestesülő világok létrehozásában, szemléletváltásra ösztönző radikalizmusát a „szép” fogalmának újradefinálására, és szeretem az új tervezőgeneráció bátorságát és igényességét.

- Van-e kedvenc ruhadarabja, Anikó? S ha igen, mi az és miért?

- Ruháimhoz hozzátartoznak az elnevezések, amik egy-egy hangulatot, tematikát hivatottak megjeleníteni. „Hűtlen” típus vagyok, mindig az új gondolatok foglalkoztatnak, kedvenc kollekcióm a „Barbár” és az „Origami”, egyik kedvencem a „Babás ruha”, a „Talált tárgy” kollekció része, New Yorkból és Moszkvából kapott textilekből készült, felületét több plasztikusan megformált baba alkotta, amelyek mint marionettfigurák, zsinórok szövevényébe vesztek. A „Növő gyöngy” ruhámat, amely a „Kő-papír-olló” kollekció része, egy London, Brick Lane-ben látott furán gyönyörű uborka ihlette, a „Nagy hullám” ruhát egy The Room fotózáson festették meg vörösborral. Kedvenc „Barbár" ruhámat, pedig nemrégiben Giacomo Prestia viselte Attila szerepében a MUPA színpadán - hírtelen ezek jutnak eszembe.

Melyek egy divattervező legfőbb személyiségjegyei?

- Gondolom munkánk tükre életszemléletünknek, a nyitottságot és a kalandra, játékra csábíthatóságot fontosnak tartom, ahogy a folyamatos párbeszédet is más design és művészeti ágakkal.

- Milyen rövid köszöntőbeszédet mondana azoknak, akik most szeretnének e pályára lépni?

Üdvözlet Csodaországban! :)

- Hogyan definiálná: divat?

- A társadalom struktúrájának, jellegzetességeinek, értékrendjének és a kor hangulatának viseletben, szokásban, viselkedésben kifejezhető jegyeit megmutató formai, vagy egyéb jelenség.

- Vannak-e specialitásai, illetve közös nevezői a női, a gyerek és a férfidivatnak?

- Mindegyik ugyanarról a korról szól, a korszellem és a funkcionalitás kettőséből összerakva. Érdekes például, hogy míg régen a gyerekdivat, főleg a kisgyerekdivat külön világ volt, ma már a kicsik úgy néznek ki, mint zsugorított „cuki" kicsi felnőttek, ami azon túl, hogy - szeretném hinni - a gyerekek egyenjogúságának valamilyen szintű elfogadása, annak az életszemléletnek is tükrözése, amely tagadja az aktív fiatal felnőttkoron kívüli összes élethelyzetet a maga speciális igényeivel. Tervezőként és nőként a női öltözködésben nagyobb szabadságot látok, persze csak akkor, ha a nők nem a „divat áldozatai", hanem kreatív alkotói, viselői.

- Mi van előbb a tyúk, vagy a tojás. azaz mi a sorrend egy kreációnál: az anyag, a szín, a forma?

- Származhat az inspiráció bárhonnan, tehát van, hogy egy anyaghoz, színhez keresek megfelelő formát, de fordítva a gyakoribb, egy formavilághoz megfelelő anyag és színkaraktert találni, aztán persze, - gombhoz a kabát - néha apró részlethez keresem meg a nagyobb befoglaló formát, vagy funkciót.

- Miben különbözik a Manier Haute Couture Szalon és a Manier Showroom, egy divatüzlettől?

- Az „Egyedi ruhák, egyedi embereknek" gondolat jegyében a Manier jelenleg nem árusít konfekciót, mint a divatáruüzletek, hanem a Showroomban bemutatott darabokat lehet méretre rendelni, illetve a Szalonban egyedi ruhákat tervezek a megrendelők igényeinek és egyéniségének figyelembevételével, amit méretre el is készítünk a legmagasabb minőségű természetes anyagokból, (Angol gyapjú, cashmere, hernyóselyem, len, pamut) amit Londonból vagy Párizsból, Milánóból rendelünk.

- Divat a retro. Mely idők jelentik most ezt? A 20-as, 50-es, 60-as 70-es évek?

- A jelmondatom: Sose hordj olyat, amit már hordhattál volna! Ennek jegyében én távolabbi korszakokból inspirálódom, 2010-ben a „Let's misbehave!" kollekciómat a 20-as évek szellemisége ihlette.

- Milyen egy mai magyar Manier vásárló?

- Sokféle! Lélekben kortalan, szabad és kreatív, az öltözködést tudatosan a kommunikáció eszközének tekinti, és él ezzel a lehetőséggel, szabadon a saját egyéniségéhez alakítja környezetét és életét és örömét leli a folyamatos változás lehetőségében.

Németh Anikó-MANIER Haute Couture Salon1061 Bp., Dalszínház u. 10. - manier.hu

MANIER Pret-a-porter Showroom1065 Bp., Hajós u. 12. - manier.hu

InterYou - Interjú egy időutazóval

beszélgetőpartnerünk Vasseva

(Design Guide) - Melyik kor divatja a legkedvesebb a számodra?

(Vasseva) - Ez változó, épp amiben dolgozom. Szerencsés vagyok, mert ez felér egy időutazással. Ha megfelelő képzelőerővel rendelkezel, akkor újabb és újabb korokban találhatod magad. Nekem ez nagyon könnyen megy gyerekkorom óta, talán ezért is vonzanak a filmek, a jelmeztervezés. A 20-as 30-as évek nagyon közel állnak hozzám, a nők nőiesek, szoknyában jártak!!! A férfiak férfiasak voltak. Fantasztikusak a ruhák, a szabásvonalak, az anyagok, az ékszerek, a kiegészítők, az enteriőrök. A filmek, és azok viseletei befolyásolják napjaink divatját, és a mai divat is hat a filmek akar „kosztümös" jelmezeire is. Hiszen egy ma készülő, akár XV. századi film sziluettjeit befolyásolhatják a mai ideálok, trendek. Ez egy izgalmas tervezési feladat, de mindig közös munka a rendezővel, operatőrrel, producerekkel, színészekkel, látványtervezővel, sminkessel, fodrásszal, hiszen ezeknek egy közös egységet kell alkotniuk.

- Előfordul, hogy beleszeretsz egy színbe vagy anyagba, és ahhoz álmodod meg a ruhát, vagy inkább fordítva tervezel?

Mindkettő előfordult már, de jellemzően az anyagba szeretek bele, s az sokszor megadja a formát is. Természetesen ez munkától, megrendeléstől függ. Ha nincs kötöttség, akkor sokszor az anyag a domináns, lehet álmodozni, de sokszor az anyagot is magam készítem el. (pl. kötött kelmék)

Miben más, mitől több egy dizájner-stúdió egy ruhaüzlettől?

A személyes kapcsolat, a kölcsönös bizalom nagyon fontos. Fontos, hogy a megrendelő elhiggye, hogy az ő "értékeit" szem előtt tartva a legelőnyösebb darabokat készítem el részére. Egyedi ruhák, magas minőség, kézimunka, (OUT COUTURE!). Majd személyes konzultáció után készülnek a tervek. A megrendelőnek van lehetősége az anyagválasztásra is. A kiválasztott öltözékek, pedig méretre készülnek, akár több ruhapróbával, ahol van lehetőség a változtatásokra, spontán ötletek megvalósítására is.

A kötés, horgolás a reneszánszát éli. Miben mások a mai kötött, horgolt ruhadarabok, kiegészítők a 20 évvel ezelőttiektől?

Kötött anyag es modell tervezőként szereztem diplomámat a MOME-en. Nagyon szeretem az igényes kötött holmikat, legyen az a legapróbb kesztyű, ruha vagy egy ágytakaró. A mai számítógéppel programozott, irányított kötőgépeken több lehetőség van a modellek formai kialakítására, gomblyukak, zsebek, gallérok, szabásvonalak szinte egy darabban való megkötésére, mint korábban. A kézi kötés, horgolás is folyamatosan benne van a napi divatban. Sokan kérnek, hogy tanítsam meg az alapokat. Pár éve egy kötő-horgoló tanfolyamot is vezettem, aminek nagy sikere volt.

Mennyire népszerűek a Te üzletedhez/műhelyedhez hasonló egységek?

Az első designer-studiók egyike az enyém, amire nagyon büszke vagyok. Örülök, hogy egyre több hasonló műhely nyílik, és az egyedi dolgok kerülnek előtérbe, a tucat holmik helyett. Igaz ezeknek a holmiknak az ára magasabb, de a kivitelezés minősége és az átgondolt design miatt több évig viselhetők. Inkább vegyünk pár designer darabot, amit szeretünk viselni, mint sok silány minőségű Távol-Keleten gyártott terméket. Részesítsük előnyben a magyar tervezők munkáit. Ha külföldön járok, én is előszeretettel vásárolok "local designer"-től.


Lehet-e tipizálni, milyen egy átlagos vásárló nálad?

Nem tudom mi számit tipikusnak. Teljesen más minden vásárlás, megrendelés. Fontos a személyes konzultáció, ahhoz, hogy elégedett legyen a vevő.
Mindig nagy örömöt jelent akár a külföldi, véletlenül betoppant érdeklődőknek, akár a magyaroknak, ha elárulom, hogy én vagyok a tervező. Ebből is látom, hogy fontos, hiteles, ha a tervező ajánl ruhát, ékszert. Sokat vagyok személyesen is a stúdióban és sok mindent én készítek el személyesen, pl. a kötött ruhákat, ékszereket.


Vannak-e kiugró időszakok az üzletmenetben?

Megfigyeltem szezonális hullámzást. Karácsonykor, Húsvétkor, évszakváltásoknál többen keresnek fel. Vannak visszajáró vásárlók, akik egy évben többször is jönnek. Időnként benéznek, van-e valami újdonság, vagy ajándékot keresnek, vagy csak egyszerűen csevegni, feltöltődni szeretnének. Alkalomszerű az esküvői ruha megrendelés, méretes öltöny vagy ing rendelése is. Vannak párok, akik együtt jönnek, a vőlegény a menyasszonyi ruhához illő inget csináltat. Férfiruhákat is tervezek. A férfiak egészen más vevők, mint a hölgyek, gyorsabban döntenek, és egyszerre több dolgot is vásárolnak vagy rendelnek.

vasseva artstudio: 1061 Bp., Paulay Ede u. 67. - www.vasseva.com

Illusztráció:



A jelmeztervezés egy újabb kihívást jelent az életemben. A filmek, és azok viseletei befolyásolják napjaink divatját, és a mai divat is hat a filmek akar „kosztümös" jelmezeire is. Így volt ez a közelmúltban készített, a római korban játszódó film esetében is:

Egy hőn áhított berendezés, avagy tűz a házban

Beszélgetés Krenyitzky Györggyel, aki szakember, üzletvezető, egyetemi oktató és „kandalló-fan” egy személyben. Immár két évtizede nem tud elszakadni a kandallók világától.

(Design Guide) - Milyen helyet foglal el a kandalló a mai ember otthonában?

(Krenyitzky György- Godin Kandalló) - Egy ház esztétikailag legkiemeltebb területe a nappali és annak a leghangsúlyozottabb eleme a kandalló. Bútordarab és fűtőberendezés is egyben, ezért esztétikusnak és a mai kor minden műszaki előírásainak is meg kell felelnie. Szolgálhat elsődleges fűtésként, de leggyakrabban kiegészítő vagy alternatív, biztonsági szerepe is van. A komfortérzetünket nagymértékben emeli és a biztonságérzetünket is kielégíti. Bármely közmű, gáz vagy elektromos áram kimaradása esetén képes önállóan a fűtést biztosítani. Franciaországban az alternatív fűtésre, így a kandalló tűzterére közel 50%-os adójóváírást lehet igényelni! Ez ott rendkívül kedvezően hatott az eladásokra. A gazdasági visszaesés ellenére az alternatív fűtőberendezések eladása nem csökkent!

- Mit érdemes tudni a gyártóról?

A cég amelyet Jean-Baptiste Godin alapított, 1840 óta folyamatosan, nagyobb változtatás nélkül gyárt kandallókat. Mára több-százféle kandalló- és kályhatípust készítenek modern, rusztikus és klasszikus stílusban.

Hogyan élik meg a mostani gazdasági helyzetet?

Sajnos az építőipar teljesítményének visszaesését mi is megérezzük. Az elmúlt 3 évben az eladott termékeink darabszáma csökkent, ám vásárlóink az igényesebb, magasabb műszaki színvonalú termékeket választják.

Az építkezés mely fázisában döntenek a vevők?

Bemutatótermünkben igyekszünk minél széleskörűbb műszaki tájékoztatást is nyújtani, így egyre gyakoribb, hogy a kandalló vagy kályha kiválasztása már az épület tervezésével egy időben megtörténik. Ezzel megoldható, hogy a fűtőberendezést kiszolgáló kémény a megfelelő helyre és a legoptimálisabb méretekkel készüljön el.

Milyen az ideális vásárló?

Örömmel vesszük, hogy a kandalló kiválasztásánál nem csak a vásárló, hanem az őt segítő belsőépítész, gépésztervező, kivitelező is jelen van. Így közösen könnyebb áttekinteni és kiválasztani az adott helyre a nem csak esztétikailag, hanem műszakilag is a legmegfelelőbb fűtőberendezést. A cégünk működését nagymértékben segíti, hogy igyekszünk minél komplexebb szolgáltatást nyújtani. Szakembereink már a ház tervezésekor részt vesznek a konzultációkon, és amennyiben szükséges, egyéb feladatokat is átvesznek, mint pl. a kéményépítést, különböző burkolási feladatokat stb.


Melyik a legnépszerűbb termékük?

Napjainkban a modern formavilág a legkeresettebb és ebben a kategóriában biztosítjuk a legnagyobb választékot is. A hagyományos kőburkolatok mellett egyre több metál és üvegkombináció kezd megjelenni. A legkeresettebb termékünk egyben a legnagyobb,120 cm hosszú tűzterünk, amely liftes ajtóval és oldalkeret nélküli üvegfelülettel rendelkezik. A liftes ajtóval ellátott tűzterek egyesítik a zárt tűztér biztonságát és fűtőértékét a nyílt égésterű tűzterek látványos esztétikai megjelenésével.

www.godinkandallo.hu

Képgaléria:

Interjú olaszbútor-függőkkel

(Design Guide) - Honnan a név? Mobili Mánia?

(Tóth-Kelemen Ildikó - Mobili Mania) - Mániákusan szeretjük a design bútorokat innen a „mania”, és egyúttal olasz bútor függők vagyunk így tehát a „mobili”, vagyis Mobili Mania.

- Hogyan változott meg a magyar vásárlók érdeklődése, igénye a válság hatására?

- A válságot követően talán kevésbé költenek nagyvonalúan a magyarok, de a külföldiek is hasonlóképp vannak vele. Még korábban könnyebben adtak ki nagyobb összegeket egy-egy új projektre vagy egy új bútordarabra ma már talán jobban átgondolják, hogy mire költenek, és sajnos sokszor idő előtt kimerítik a költségvetést.

- Magánlakásos projekt versus éttermek, szolgáltatók. Hogyan alakult az utóbbi időben az érdeklődők, vásárlók összetétele?

- 2008-09-ben kifutottak a projektek, onnantól sokkal inkább a magánügyfelek kezdtek jelentkezni. Most azonban ismét visszatérni látszanak a be nem fejezett és az új projektek, de ezek már sokkal árérzékenyebbek, mint korábban.

- Megjelentek-e új vásárlói szokások?

- Manapság egyre jellemzőbb az a tendencia, hogy előbb internetről, design blogokról és egyéb fórumokról tájékozódnak az ügyfelek és aztán keresnek fel bennünket. Ez részben leegyszerűsíti a munkánkat, de egyúttal be is korlátozza a vásárlókat, hiszen így nem találkoznak a teljes választékkal.

- Hogyan lehet talpon maradni?

- Ezt a kérdést magam is mindennap felteszem… De valahogy mégis sikerül immár 15 éve talpon maradni, minden válság és egyéb nehezítő körülmény ellenére is! Bizonyára a megfelelő termék-portfólió lehet a válasz. Igyekszünk az ügyfeleknek széles termékskálát előteremteni, hogy mindenki megtalálja azt, amit keres. Jelen helyzetekben fontos szerepet játszanak a megfizethető árfekvésű alternatívák.

- Mi jellemzi az idei lakberendezési trendet?

- Mindenekelőtt az időtállóságot mondanám. Emellett pedig a puritán letisztult szögletes, minimál formavilág mellé bejöttek az ún. „cozy”, barátságos, otthonos stílusjegyek és anyagok. Visszaszorulni látszik a fém, egyre több fát használnak, azon belül is a melegebb árnyalatokat. Újra előtérbe került például a dió, és emellett egyre inkább preferálják a természetes minőségi, időtálló anyagokat.

- Mely termékek, tárgyak a legkeresettebbek? legnépszerűbbek? Miben gondolkoznak az üzletbe betérő vevők?

- Nehéz megmondani. Attól függ, hogy milyen célra mit keresnek; hogy közületi projektről vagy magánlakásról van szó. Szükség szerint kanapékat, székeket, lakástextilek, tapétákat és kiegészítőket is keresnek.

- Ha szabad fejlesztési kereted lenne a bemutatóterem bővítésére, miben gondolkoznál?

- Többet rendelnék a Casina ’I Maestri’ sorozatából.

- Hol hogy áll most a lakberendező képzés nálunk?

- Jelenleg több lakberendező-képzés is jelen van az országban. Szerencsére találni jó színvonalú képzéseket, így aki tényleg komolyan veszi a szakmát, kemény munkával és sok tanulással elsajátíthatja a szükséges szakmai tudást.

- Adoptálhatók-e olasz, francia stb. receptek magyar lakberendezési üzletekbe?

- Természetesen igen. Az egyre szélesebb rétegek számára elérhető lakberendezési magazinok és egyéb internetes fórumokon és megosztó oldalakon számtalan stílussal lehet találkozni a világ bármely pontjáról. Sokszor keresnek akár olasz vagy skandináv stílusú bútorokat és kiegészítőket, amelyeket az igényeknek megfelelően tökéletesen lehet alkalmazni a hazai lakberendezésben is, de mindenestre tudni kell alkalmazkodni a magyar viszonyokhoz.

- Szín-tézis, avagy: 2013 trend színei melyek és ez hogyan van jelen (ha igen) nálatok?

- A tavasz közeledtével a lakberendezésben is mindig előtérbe kerülnek az élénk színek, ekkor bátrabban kacérkodnak az ügyfelek a színekkel. De idén a sárga, a kék és természetesen a Pantone által meghirdetett év színe: smaragd zöld, amely észrevehető például az angol Designers Guild idei kollekciójában is, vagy a spanyol Gandia Blasco szőnyegeinél.

- Mikor érdemes a lakberendezőt bevonni a tervezésbe? A lakás/ház tervezésekor vagy ha már állnak a falak?

- Legcélszerűbb a lakberendezőt már a kezdetekkor bevonni, mert sok olyan szakmai dologra figyel a tervezés fázisaiban, ami nem jut eszébe a laikusoknak, csak akkor amikor már késő, és nehéz változtatni. A lakberendezőnek olyan műszaki dolgokra is figyelni kell, hogy hova kerüljön egy elektromos kiállás, pontosan hol helyezkedjenek el a világítótestek, amelyekre a laikusok sokszor csak a „díszítés” fázisában gondolnak, holott ezt a jó tervező már a falakkal és a berendezéssel együtt megtervezi, így elkerülhetők a rossz helyre került kapcsolók és lámpák. De alapvetően bármikor bevonható a tervezésbe, az igényektől függően. Ha valaki csak a bútorok elrendezésében, a színek, anyagok, a stílus vagy csak egyetlen helyiség megtervezésében kéri a lakberendező segítségét, az sem jelent problémát.

- Régit újjá átalakítani vagy újat berendezni? Melyiket szereti jobban? Melyik munka jelenti a nagyobb kihívást?

- Munkafüggő. Szeretünk újat alkotni, de azt se utasítjuk vissza, ha egy ötletes átalakítással megreformálhatjuk a teret. Együttműködve a Langmyd Compact kezdeményezéssel éppen a már meglévő tereket próbáljuk újjá varázsolni a megfelelő szakemberekkel. Ilyenkor az igényeknek megfelelően próbálunk újjá varázsolni egy-egy olyan lakást, irodát, de akár éttermet, ami sok fejtörést jelentett a tulajdonos számára. Jelentős változásokat lehet előidézni például már néhány kiegészítő bútor, textil segítségével és egyéb szakmai praktikákkal.

- 20-30 évvel ezelőtt még nem volt jellemző, hogy lakásaink berendezéséhez szakember segítségét is igénybe vegyük. Manapság kikre jellemző, hogy felkeresik Önöket?

- Korábban többnyire nagyobb projekten dolgozó építészek és lakberendezők kerestek fel bennünket, de ma már a magánszemélyek is éppúgy betérnek hozzánk. A legideálisabb, amikor a lakberendező az ügyféllel együtt keres fel bennünket, így helyben megoldást tudunk találni, és kölcsönösen tudjuk egymás munkáját segíteni. Úgy gondolom, hogy ha valaki szakemberrel tervezteti meg a lakását/házát akkor sokkal időt állóbb teret kaphat, amely alkalmazkodni tud a család folytonosan változó igényeihez és időt, energiát, és adott estben pénzt spórolhat meg magának.

Képgaléria: